zaterdag 5 september 2009

D66 lanceert plan voor drempelloos podium

door HENK BRUMMELMAN

28 JUNI 2005 – ZUTPHEN – Maar weinig mensen weten dat Zutphen een openluchttheater heeft.

Als het aan D66 ligt komt daar snel verandering in met de komst van het ‘drempelloze podium.’ Het plan hiervoor presenteerde de fractie van D66 in de gemeenteraad.

Het openluchttheater bevindt zich op de IJsselkade naast het waterwerk. De ruimte is omzoomd met een tribune van halfronde (natuur)stenen banken in twee lagen. Mensen die daar vanaf het IJsselpaviljoen langs lopen hebben nauwelijks in de gaten dat ze een theatertje passeren. En het

wordt al helemaal niet voor dat doel gebruikt. Maar D66 denkt dat daar op ‘low-budget-wijze’ verandering in kan komen.

Impressie van het D66-plan.In het midden het podium met vier vlaggenmasten waaraan het tentdoekdak is bevestigd.

‘Met een kleine technische en financiële ingreep kan van dit onopvallende theater, zomaar een opvallend podium worden gemaakt’, legt fractieleidster Joan de Zwart uit. Omdat te bereiken moet het hart van het theater een verhoging krijgen. D66 denkt aan een cirkelvormig podium met een diameter van zeven meter, de afmeting van een doorsnee muziektent. Op dat veertig centimeter hoge podium wil D66 vier demontabele vlaggenmasten plaatsen. Op de momenten dat er niets gebeurt, accentueren deze masten met vlaggen de podiumgelegenheid. En als er wel een activiteit is, kan op een eenvoudige manier langs deze demontabele masten een cirkelvormig tentzeil worden gehesen. Dat kan uiteraard als schuinbevestigd beschuttingsdak dienen. Maar het maakt tevens duidelijk dat er wat te gebeuren staat.

In de ogen van D66 moet dit podium drempelloos zijn. Dat betekent dat daar een publiek gevonden kan worden voor spontane activiteiten. Maar ook georganiseerde (culturele) uitingen kunnen daar letterlijk een podium krijgen.

Zomerse concerten

‘Activiteiten aan de IJssel vormen geen overlast voor de stad. Denk hierbij aan de zomerse IJssel-promenade concerten, aan politiek debat of kindertoneel. En dat zittend op een muurtje aan de rivier, met de zon in de rug en een glas bier in je hand’, mijmert de D66 in de toelichting op het plan. Niet alle fracties hebben al gereageerd, maar dan meeste staan positief tegenover het ‘creatieve’ D66-plan. Ze houden alleen nog een slag om de arm wat betreft de kosten. Gezien de armlastige situatie waarin Zutphen verkeert, mag het natuurlijk niet te veel geld kosten. Volgens D66 zal dat ook beslist niet het geval zijn.