zondag 6 september 2009

Bomenplan kan technisch niet

bron: de Stentor dinsdag 21 april 2009<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ZUTPHEN – D66 en Stadspartij dienen hun voorstel om de Houtmarkt in Zutphen op te vrolijken met enkele bomen voorlopig nog niet in. Ze houden de motie aan tot er duidelijkheid is over de technische haalbaarheid.

Henk Lindeboom (D66) gaat er op basis van gesprekken met hoveniers vanuit dat het kan, maar wethouder Adriaan van Oosten beweert dat er in de bodem onder de Houtmarkt zoveel kabels en leidingen zitten dat het onmogelijk is bomen te planten. Hij wees bij een forumvergadering in het oude stadhuis gisteren bovendien op de Archeologiewet, die graven dieper dan <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />50 centimeter op deze plek niet toestaat. Adry Boldewijn (GroenLinks) stelde voor 'onafhankelijke hoveniers' in te schakelen. "Die kunnen wat mij betreft met onze afdeling stadswerk gaan praten. Geen probleem", aldus Van Oosten. Wellicht zal daarna blijken of het voor het college inderdaad een kwestie is van 'niet kunnen' en geen kwestie van 'niet willen', zoals Hanneke Siebelink (Stadspartij) vermoedt. De meningen bij de overige fracties over het voorstel zijn verdeeld. Wim Schoorl (PvdA) benadrukte dat bij de herinrichting van de Houtmarkt politiek, ondernemers en bewoners hun zegje hebben kunnen doen. Dat leidde toen niet tot 'groene' voorstellen. Volgens Boldewijn is echter sprake van 'voortschrijdend inzicht'. De twee bezoekers die gebruik maakten van het inspreekrecht hebben tegenovergestelde meningen. Ondernemer Lajos Nagy wil de buiten het seizoen 'trieste markt' graag verlevendigd zien. "Als dit plan niet was gekomen, hadden de ondernemers zelf een voorstel gedaan." Pieter van der Ploeg van de stichting Bescherming Stadsschoon Zutphen zei daarentegen: "De drie markten vormen al eeuwen een karakteristiek lint. Dat moet je niet in parten opdelen door bomen te planten."