zondag 6 september 2009

Boomloze Houtmarkt 'ongezellig'

bron: de Stentor  Sander Grootendorst –  zaterdag 18 april 2009<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ZUTPHEN – Het was ijsjes- en terrasjesweer de laatste tijd, dus op de Houtmarkt in Zutphen was het een drukke, vrolijke boel. Maar dat is de meeste tijd van het jaar niet het beeld

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><?xml:namespace prefix = w ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:word" />

Zo zou de nieuwe entree vanaf de Groenmarkt en de beide Hofstraten er uit kunnen gaan zien.

(illustratie D66 Zutphen)

"De Houtmarkt is een ongezellig en sfeerloos plein. Het is een paar jaar geleden autovrij verklaard en opgeknapt. Maar je hebt sterk het gevoel dat het nog niet af is. En je ziet ook al gauw waarom: het groen ontbreekt, er staan geen bomen. En te weinig zitgelegenheid is er ook."

Dat zegt Hanneke Siebelink, raadslid van de Stadspartij, die al van meet af aan heeft gepleit voor vergroening van de grijzige Houtmarkt. Samen met D66 doet de Stadspartij een voorstel aan de gemeenteraad om zowel aan de kant van de Groenmarkt/Hofstraten als aan de kant van de Zaadmarkt (dat wil zeggen: bij de fontein) bomen te plaatsen. Ook voor bankjes-zonder-consumptieplicht wordt gezorgd.

Het plan is uitgewerkt door Henk Lindeboom, steunfractielid van D66. Lindeboom wijst op de 'voortdurende klachtenstroom' over de Houtmarkt, zowel van toeristen als van Zutphenaren zelf. "In de WMO, de wet maatschappelijke ondersteuning, die wij verplicht zijn uit te voeren – hij is opgenomen in de Zutphense woonvisie – staat dat we ons moeten inzetten voor sociale samenhang en leefbaarheid. Daar is dit een schoolvoorbeeld van." In de ogen van Siebelink en Lindeboom heeft de Houtmarkt nu nauwelijks de functie van een ontmoetingsplek, hoewel dat toch de bedoeling was van de herinrichting. "Het moest een echt plein worden. Dat is het nu niet."

Eerdere voorstellen voor meer groen op de Houtmarkt zijn steeds afgeschoten door het college (en een meerderheid van de raad).

Siebelink: " Wij hadden als Stadspartij best nog wel meer bomen gewild, maar we begrijpen dat het niet kan. Dit nieuwe plan is bestand tegen alle tegenargumenten." Lindeboom: "Met de bomen maken we er een mooi, besloten plein van. Het voelt gezelliger en veiliger aan. We denken aan leilinden rond de fontein, twee bomen bij het Ravenstraatje en twee bij Hofstraten, die als een soort poort fungeren."

Over de kosten kan niemand vallen, verwachten de initiatiefnemers. Die komen op zo'n 15.000 euro totaal. "Niet veel als je bedenkt hoe lang ze meegaan." Calamiteitenverkeer heeft geen hinder van de bomen, evenmin als de kabels onder de grond."