maandag 7 september 2009

D66 en GroenLinks: miljoenen voor isolatie Gelderse huizen

bron: de Stentor – dinsdag 03 maart 2009<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ARNHEM – D66 en GroenLinks willen minimaal 43 miljoen euro uittrekken voor isolatie van Gelderse huizen.

Ze stellen voor een zogenaamd revolving fund op te richten. Daaruit wordt aan particulieren een renteloze lening verstrekt die uitsluitend gebruikt mag worden voor woningisolatie en andere energiebesparende maatregelen. Na vijf tot tien jaar is het geld weer terug in de provinciale kas en kan het opnieuw worden ingezet. Het geld hoeft volgens de partijen geen probleem te zijn. Gelderland heeft een geweldige financiƫle meevaller gekregen: 86 miljoen euro meer dividend van Nuon dan verwacht. D66 en GroenLinks willen minstens de helft inzetten voor het isolatieproject. De twee partijen stellen dat de maatregel vrijwel direct uitvoerbaar is en zorgt voor een impuls in de zwaar getroffen bouwsector. Daarnaast hebben particulieren levenslang voordeel op hun energierekening en bespaart het energie. "Winst voor burgers, winst voor bedrijven en winst voor het klimaat. En het werk blijft in Gelderland, omdat de vele kleine, particuliere projecten minder interessant zijn voor buitenlandse bouwbedrijven", zegt Martijn Leisink, fractievoorzitter van D66 Gelderland.