maandag 7 september 2009

D66: 'Gideonhof' niet aantasten

bron: de Stentor – door Sander Grootendorst  – vrijdag 16 november 2007<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Maak van het terrein naast Stedelijk Museum en Broederenkerk een prettige verblijfsruimte en noem die de 'Gideonhof' (naar het herdenkingsmonument). Dit staat in een voorstel van D66, gepresenteerd onder de titel 'Zutphen een feest'. Volgens D66 is op de Gideonhof geen plaats is voor bebouwing, zoals een eventuele uitbreiding van het museum. "Elke aantasting is het begin van het einde." Maar D66 stelt ook vast dat het nu een 'desolate vlakte' is. Daar zou wat aan te doen zijn door er leibomen omheen te zetten, waardoor een echt hof-gevoel kan ontstaan. "Het kan een aanvulling zijn op het weinige openbare groen in de binnenstad." Van belang is voorts de functie als herdenkingsplek: ,,Daarvan zijn er verder maar een paar." "En het is een tastbaar bewijs van het bombardement in 1945." Daarnaast wil D66 graag dat de kloostertuin aan de Rosmolen- steeg (tussen museum en Turfstraat) een facelift krijgt.

Die steeg is minder aantrekkelijk dan vergelijkbare andere stegen, stelt de fractie, die suggereert om de ingang van het museum naar deze kant te verplaatsen. "Mensen worden dan de steeg ingetrokken en die verliest zijn anonimiteit." De entree valt te combineren met een verkoopruimte en de tuin zou als koffie- en theetuin kunnen dienen – 'zonder consumptieverplichting'.