maandag 7 september 2009

D66'ers lopen uit voor Pechtold

bron: de Stentor  Niek Megens – maandag 23 maart 2009<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

GORSSEL – Alexander Pechtold is al een paar kwartiertjes op dreef als hij zijn gsm checkt. "Nog steeds geen akkoord in het Catshuis." In de goed gevulde grote zaal van De Roskam in Gorssel hopen de aanwezigen dat dit deze maandagavond nog voor tienen gebeurt.

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />

Dan kunnen zij live en direct de reactie van de D66-voorman op het pakket crisismaatregelen van Balkenende, Bos en Rouvoet aanhoren. Nog voordat hij naar Nova gaat. Want dat is, verklapt Pechtold later, zo afgesproken indien het akkoord er vanavond komt. "Ik heb het de organisatie niet verteld om ze niet zenuwachtig te maken."

Pechtold is in Gorssel op uitnodiging van de D66-afdelingen Bronckhorst, Zutphen/Warnsveld en Lochem. Waar de organisatie hoopt op een mannetje of tachtig, komen uiteindelijk 170 mensen naar De Roskam. Het zegt iets over het hernieuwde elan van de democraten, die nog niet zo lang geleden voor een marginaal bestaan moesten vrezen. Onder leiding van Pechtold richtte de partij zich op.

Omdat de coalitiepartijen er niet uitkomen, krijgt Pechtold van presentatrice Marlies Claasen ruim baan om de D66-standpunten toe te lichten. De crisis? "Niet praten over taboes, maar over oplossingen", vindt Pechtold. Doorwerken tot je 67ste, daar is de partij voor. Niet de hele zaal is direct om, als Pechtold dit standpunt verdedigt. Maar veel tegenwind krijgt de oud-burgemeester van Wageningen niet. Naarmate de avond vordert, raakt hij op stoom. Zoals Gods woord erin gaat bij een ouderling, gaan de oneliners van Pechtold erin bij zijn aanhang. "Mark Rutte moet eens ophouden met bumperkleven bij Wilders." Applaus verzekerd. Mede-organisator Piet Looise uit Gorssel is een tevreden mens. "Je ziet dat er weer Schwung in de club zit."