maandag 7 september 2009

Gastvrij onderdak voor muzikanten

bron:  de Stentor door Mieke Kleinleugenmors – zaterdag 12 juli 2008<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ZUTPHEN – Joan de Zwart zal het niet snel vergeten.

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><?xml:namespace prefix = w ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:word" />Uitgerekend op de dag dat ze de deur van haar woning in Zutphen definitief op slot deed, mocht ze het muziekpodium openen op de IJsselkade.

Drie jaar geleden, De Zwart was toen raadslid voor D66, kwam het plan voor een muziekkoepel binnen het amfitheater op de IJsselkade uit haar koker. Sindsdien is er veel veranderd. De Zwart staat in Zutphen niet langer in de politieke arena, maar verlegde haar werkterrein naar Blaricum. Daar werkt ze sinds 1 april als burgemeester.

Ze was blij dat ze gisteren in staat was het podium te openen. "In de politiek moet je een lange adem hebben en dan krijg je soms toch echt iets voor elkaar." De wethouder van cultuur, Marieke Schriks, toonde zich ook al een blij mens. "In de zomer kunnen mensen hier spontaan optreden. En het leuke is dat ze er geen vergunning voor hoeven aan te vragen. Zo gaat de kunst in onze stad vanzelf leven."

De architect Henk Lindeboom, steunfractielid van D66, kreeg ook volop lof toegezwaaid. Als de man van de uiteindelijke vormgeving. De Zutphenaar is sowieso goed op dreef. Deze krant presenteerde gisteren ook al een ontwerp om de Houtmarkt van groen te voorzien. In zijn plannen laat Lindeboom zich leiden door het sleutelwoord: ontmoeting. Die had gisteren meteen al volop plaats. Tussen de diverse genodigden, maar ook met passanten die spontaan op de vrolijke klanken van de Zutphense Orkest Vereniging afkwamen. Zoals het echtpaar Truijen uit Weert op vakantie in Zutphen. "Geweldig zoals we hier net met de neus in de boter vallen. Dat is nog eens genieten."Met het podium is aan de IJsselkade een accent toegevoegd. Nu maar hopen dat Zutphense muzikanten de uitdaging aangaan. Dan staat Zutphen nog een bruisende zomer 2008 te wachten.