maandag 7 september 2009

Gulle lach beheerst raadsvergadering

bron: de Stentor door Sander Grootendorst  –  woensdag 12 maart 2008<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

ZUTPHEN – – Eenmalige bezoekers van de raadsvergadering moeten maandag wel hebben gedacht dat Zutphen één grote blije gemeente is, waar iedereen elkaar liever feliciteert en dan bekritiseert.

Het was de avond van het afscheid van D66-fractievoorzitter Joan de Zwart, die tot burgemeester van Blaricum is benoemd. Voorafgaande aan de vergadering zongen de Fluisterbootschippers in de hal liederen voor De Zwart, die, zeker ook in de periode dat ze wethouder was (2002-2004) veel voor het toerisme heeft gedaan.

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />

De liederen leken nog na te galmen toen de eigenlijke vergadering begon met een toespraak van burgemeester Arnold Gerritsen. Hij betitelde De Zwart als een 'icoon van de Zutphense politiek', niet alleen omdat ze alweer 18 jaar geleden raadslid werd, meer nog vanwege haar 'kennis van zaken, overtuigingskracht en vechters- mentaliteit.' Hij noemde ook haar interesse voor bestuurlijke zaken, die zich uitte in haar lidmaatschap van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ('voor een raadslid ongebruikelijk') en haar inzet bij de introductie van het dualisme in de gemeentepolitiek (nieuwe werkverdeling tussen college en raad). Voor het opzetten van de succesvolle 'multiculturele avond' is Gerritsen zijn nieuwe ambtsgenoot 'eeuwig dankbaar'. En, zei hij tenslotte: "Je gulle lach wordt door sommigen nu al gemist."

Die lach klonk daarna nog herhaaldelijk door de zaal toen college, raad en publiek de vertrekkende politica kwamen feliciteren.

Het feest was niet voorbij, nu moest natuurlijk De Zwarts opvolger Eri Willeumier worden geïnstalleerd en meteen ook de twee nieuwe SP-raadsleden Herman Torgensen en Hans Kosters. En weer volgde een felicitatieronde.

In haar toespraak had De Zwart de raad geprezen om het goede functioneren al die jaren, maar maandag leek het wel een vriendenclub. De vrede bleef gehandhaafd toen iedereen weer zat om de agenda af te werken. Moties over werkvoorzieningsschap en voormalige wasserij werden met algemene stemmen aangenomen en de enige die wat wilde zeggen over de Groen- gordelnota (GroenLinks-raadslid Boldewijn) overstelpte het college prompt met complimenten.

Ze gaat het nog missen, Joan de Zwart. Dat beseft ze zich, getuige haar laatste, uitnodigende woorden: "Ach, Blaricum is maar vijftig minuten rijden van hier."