maandag 7 september 2009

Ondernemers zien graag meer groen op de Houtmarkt

bron: de Stentor – door Anne den Heijer  – zaterdag 24 februari 2007<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

De ondernemers van de Zutphense Houtmarkt hebben verschillende opvattingen wat betreft de mening van de Stadspartij en D66.

De partijen vinden het plein kaal en zeggen dat de verplaatsbare bloembakken absoluut niet voldoende zijn.

Zutphenaar Van den Broek van Art-Divers is het hier helemaal mee eens. Een paar bomen zou de boel vriendelijker en aantrekkelijker maken, zegthij. Een probleem voor de donderdagse markt hoeft dat niet te zijn. De oplossing is de marktkramen in het midden van het plein te zetten, met de ruggen naar elkaar toe. Dan zijn de winkels ook niet meer aan het zicht van het publiek onttrokken, aldus de Zutphenaar.

Historici zeggen dat het kale hoort bij een middeleeuws marktplein. Maar wat de winkelhouder betreft hebben de geschiedkundigen hun kansen verspeeld tijdens de vorige renovatie. "Ze hebben toen echt zitten slapen. De bestrating van nu past niet bij het historische beeld. De uitstraling en de sfeer van de Houtmarkt zijn een historische blunder.'' Andere ondernemers zijn gematigder. Thijs van de Weerd van Loman en Van de Weerd opticiens heeft zich in het verleden behoorlijk druk gemaakt, maar dat is nu voorbij zegt hij. "De negatieve fase ligt achter me. Ik wil het positief bekijken.De bloembakken zijn al een stap de goede kant op. Al zijn het kleine dingen, ik juich ze toe.'' Natuurlijk kan het altijd beter, zegt de opticien, maar dat moet samen gebeuren. "We moeten het met z'n allen verbeteren, ieder moet meesturen.'' Jan te Lindert, co├Ârdinator van filmhuis Luxor, vindt de Houtmarkt niet mislukt als er geen groen komt. "Een plein dat 's winters kaal is heeft ook charme. Zeker als de gevels eenmaal opgeknapt zijn.'' Dat wil niet zeggen dat hij niet voor meer aankleding is. "Bomen zijn mooi, dat is hartstikke waar. Ik zie wel wat in een rij lindes. Maar er zijn praktische bezwaren, zoals kermis of markt, de leidingen in de grond, gelegenheidsbelangen. Met al die tegenstrijdigheden zou ik niet weten hoe het moet.''