dinsdag 13 juni 2017

Geschiedenis herrijst in Zutphen met Vikingschip

D66 Zutphen pleit voor Vikingschip

D66 Zutphen-Warnsveld is trots op haar stad en gemeente met haar kleurrijke geschiedenis. Onze Hanzestad herbergt unieke verhalen; hoe goed zou het zijn als we met deze verhalen onze stad nóg mooier kunnen maken? We zijn daarom over een uniek project aan het nadenken, waarbij de Vikingen – die eind 9e eeuw in Zutphen te vinden waren – de hoofdrol spelen. Een project waarmee we Zutphen als historische, museale ambachtsstad willen promoten én waarbij we veel kansen zien voor de inwoners van onze gemeente.

Gezamenlijke onderneming: het bouwen van een Vikingschip

D66 Zutphen onderzoekt de mogelijkheden om een echt Vikingschip in Zutphen (terug) te brengen! Herrezen vanuit de vroege geschiedenis, gemaakt door Zutphenezen van nu. Tijdens de behandeling van de gemeentelijke voorjaarsnota zal de fractie van D66 dit initiatief onder de aandacht brengen bij college en raad.

Het zou fantastisch zijn als inwoners, ondernemers, het onderwijs en maatschappelijke organisaties binnen onze gemeente gezamenlijk een (nieuw en oud) Vikingschip gaan bouwen. De bouw en realisatie kan door jongeren worden verricht, met begeleiding vanuit onderwijs en bedrijfsleven. De bouw van een Vikingschip biedt dan ook de mogelijkheid om meerdere doelstellingen met elkaar te verbinden:

• Een unieke kans voor jongeren om hun weg terug te vinden naar school of werk
  • Het verbindt ondernemers met het onderwijs in Zutphen en maatschappelijke organisaties
  • Het eindresultaat krijgt een sterk promotionele functie en zorgt voor een impuls in de toeristische aantrekkingskracht van Zutphen
  • Het project biedt mogelijkheden voor uitbreiding naar andere sectoren en (vernieuwde) evenementen

We kijken met belangstelling uit naar de reacties vanuit de raad en het college!