donderdag 6 juli 2017

De toekomst voor Delta of Zutphens Werkbedrijf

Door Ingrid Timmer en Liza Westendorp

De fractie van D66 Zutphen-Warnsveld is geschrokken van de berichtgeving uit buurtgemeenten Lochem, Voorst en Bronckhorst. Deze drie gemeenten maakten dinsdag bekend de instandhouding van Delta te continueren, óók als gemeenten Zutphen en Brummen uit de gemeentelijke samenwerking zullen stappen. Hiervoor willen zij kijken naar de mogelijkheid de uitvoering van de Participatiewet ook onder te brengen in Delta om – gebruik makend van de bestaande infrastructuur en expertise – de doelgroep zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Eigenlijk het idee van een werkbedrijf zoals wethouder De Jonge voor ogen heeft in Zutphen, maar dan vanuit een gezamenlijke inspanning. Nu zij met drie gemeenten doorgaan, is een ontmanteling van Delta waar eerder sprake van was, niet meer mogelijk zonder flinke financiële schade voor Zutphen. Zutphen zal zich waarschijnlijk moeten uitkopen uit de GR.

D66 vraagt zich dan ook sterk af waarom er binnen het dagelijks bestuur van Delta over een soortgelijke samenwerking, met alle vijf de gemeenten, niet eerder het gesprek is gevoerd. Wat heeft ervoor gezorgd dat de vijf gemeenten in de oorspronkelijke GR niet gezamenlijk tot deze werkwijze konden komen? Waarom ontstaat het idee nu pas, nu Zutphen heeft aangegeven uit de GR te willen stappen? Wat ons betreft heeft Zutphen een enorme kans mis gelopen door de samenwerking op te zeggen, nog voordat een optie als deze voldoende is verkend.

D66 heeft maandag in de laatste raadsvergadering al aangeven dat het graag zouden zien dat er gezamenlijk gezocht zou worden naar een oplossing. Delta geeft bovendien zelf ook aan dat de regionale samenwerking belangrijk, zo niet cruciaal is om hun werk goed te doen en dat het bij wijzigingen in de GR het belangrijk is om samen naar een oplossing of werkwijze te zoeken.

Wij vinden niet dat er per definitie een GR Delta moet blijven bestaan, maar wel dat een regionale samenwerking van te groot belang is om te laten vallen. Nu blijkt dat drie van de vijf gemeenten wel tot een lijkend werkbare samenwerking kunnen komen, vragen we ons af of de wethouder niet al te hard van stapel is gelopen met het onderzoeken naar een Zutphens werkbedrijf. Of dat de overige gemeenten gebruik maken van de ontstane situatie. De fractie betreurt het dat Zutphen nu waarschijnlijk financieel moet boeten voor uittreding uit de GR en is daarom heel blij dat tijdens de raadsvergadering hun amendement, opgesteld met de CU en VVD, is aangenomen. Hopelijk geeft dit de ruimte om het overleg te zoeken, afstemming te vinden en de schade voor onze gemeente te beperken.

Lees meer over de politieke situatie rondom Delta op de Stentor.