LHBT

Het is voor D66 van het grootste belang dat iedereen de vrijheid heeft om uit te komen voor wie hij of zij is. Voor veel homo’s, lesbiennes en transgenders is dit nog altijd geen vanzelfsprekendheid. Dit blijft een belangrijk aandachtspunt in het onderwijs, zorginstellingen, de sport en binnen de gemeentelijke organisatie zelf.

D66 is van mening dat de gemeente Zutphen een regenbooggemeente moet zijn in haar uitingen.

• aandacht op alle scholen voor (seksuele) diversiteit
  • actieve ondersteuning aan het LHBT-netwerk ‘Roze in Blauw’ bij de politie
  • ‘Roze loper’ initiatieven aanmoedigen en ondersteunen in de ouderenzorg, welzijnssector en horeca
  • discriminatie in uitgaansgelegenheden tegengaan
  • op 11 oktober tijdens de Nationale Coming out day de regenboogvlag uithangen en dit opnemen in het vlaggenprotocol
  • een regenboogpad vanaf het station richting centrum als zichtbare uitdrukking van de tolerantie in onze gemeente
  • het draagvlak voor de doelstellingen van het maatschappelijk middenveld (Vluchtelingenwerk, Buddy to Buddy, Perspectief, Humanitas, COC etc.) vergroten door gerichte Sire-achtige publiciteitscampagnes door de gemeente uit te laten brengen.